// IN DE KIJKER
/ Dieter verkent de wereld op zijn moto
Dieter Camperen
Voor Dieter geen luie vakantie aan een of ander tropisch strand. Al passeert hij er misschien wel met zijn motor. Want voor hem is een geslaagde reis een avontuurlijke reis. Met meestal alleen zijn motor als gezelschap. Overnachten doet hij niet altijd op hotel. “Dat hangt af van het land”, vertelt hij.
Soms is het te duur om elke nacht in een hotel te slapen. Ik heb dan ook grote bagagezakken waarin ik mijn kampeerspullen meeneem. – Dieter
Dieter Op Motor 03
/ Op stoffige motor naar Dakar

“Een tiental jaar geleden besloot ik om mijn stadsmotor te verkopen in Dakar. Het ding stond al evenveel jaar stof te vergaren in mijn garage. Bovendien wilde ik altijd al graag eens naar Dakar.” Zo gezegd, zo gedaan. Dieter neemt vijf weken vakantie en trekt vanuit België via Marokko, West-Sahara en Mauritanië naar Dakar. Hij keert met het vliegtuig terug.

Dieter Op Motor 02
/ Rond de Zwarte Zee

Is zijn passie voor reizen met de motor toen ontstaan? In elk geval koopt hij enkele jaren later, in 2016, een zware motor om te toeren. Hij trok ermee naar Portugal en het jaar daarop reed hij rond de Zwarte Zee. “Dat was een tocht van 14.000 kilometer. Door Rusland, Oekraïne, Moldavië, Georgië … Tijdens die reis ontdekte ik dat ik nog het liefst offroad rijd. En daar was deze motor niet geschikt voor.”

Dieter Op Moto 01
/ Trans Euro Trail verkennen

Ook die motor verkoopt hij en uiteindelijk kiest hij voor een Suzuki Enduro uit 2001. Daarmee verkent hij nu de Trans Euro Trail. “Die bestaat uit 80.000 kilometer aan offroadroutes in Europa. In de Benelux zijn dat vooral veldwegen. Maar in landen zoals Portugal kom je dan op bergwegen uit waar je alleen met een tractor op rupsbanden uit de voeten kan. Ideaal voor mij”, lacht Dieter. In de zomer staat er een trip door Turkije op de planning. Hoe, wat of met wie? Dat weet hij nog niet. Een ding is zeker: het wordt opnieuw een avontuur.

/ Sien zit liever op dan naast het water
Sien Boot 01 768X432
De ene kiest voor een vakantie aan het water in een of ander warm land. Maar Sien en haar man zitten liever op het water. Zo varen ze door België en Nederland.
“Mijn man komt uit Nederland en daar heeft iedereen een boot”, lacht Sien.
Het zit toch wel in hun bloed, dat water. Zo werd hij geboren op een boot en werkt hij bij Rijkswaterstaat waar hij, inderdaad, de hele dag op het water zit. – Sien
/ Mini met een maxigevoel

Twaalf jaar geleden kochten ze een boot. “We noemen dat ‘ons bootje’, maar eigenlijk is het vooral een uit de kluiten gewassen camper met een achterdek. Onze boot is veertien meter lang en heeft twee slaapkamers, een keuken, een badkamer, een toilet en een woonkamer. Allemaal mini, maar meer hebben we niet nodig. Al mis ik af en toe wel mijn afwasmachine.”

/ Leuk, maar ervaring nodig

Hun boot ligt in de haven van Sas van Gent. Van daaruit varen ze vaak naar Gent, een trip van twee uurtjes. Maar in de zomer trekken Sien, haar man én twee honden wat verder weg, meestal richting Nederland. “Een boot gaat niet snel natuurlijk. Vanaf onze ligplaats naar Brugge is het al zes uur varen, want we moeten rekening houden met bruggen en sluizen. Varen is leuk, maar je moet wat ervaring hebben.”

Sien Op De Boot 01
/ Gezellig keuvelen in de haven

“Een van mijn favoriete vaarplekken vind je in de Kempen. Daar hebben ze prachtige, brede waterlopen midden in de natuur. Verder ga ik graag naar Roermond, want daar kan ik gaan shoppen. Ook Leiden is een leuke bestemming. Daar meren we midden in het centrum aan. Dat is weer typisch Nederland: daar kun je gewoon tot midden in de steden varen en aanmeren. In die havens zijn er altijd mensen met dezelfde passie voor varen. Het gebeurt vaak dat we ’s avonds dan bij elkaar een glaasje drinken. Heel gezellig.”

/ Met de Juul de baan op
Tania Schelfhout beheert als callagent de mails en agenda’s van het Salesteam. Als ze niet aan haar bureau zit, is ze samen met haar partner Thierry op pad met de mobilhome.
“We hebben de Juul vijf maanden geleden gekocht. Ja, we hebben hem een naam gegeven”, lacht Tania.
Tania En De Mobilhome (1)

“Daarvoor hadden we een caravan die op een vaste standplaats vlak bij Dinant stond. Maar daar waren we wat op uitgekeken. Thierry is internationaal vrachtwagenchauffeur, dus het reizen zit hem in het bloed. Hij wou graag meer zien van de wereld maar vliegen zegt hem weinig. Daarom besloten we om een mobilhome te kopen.”

“Op 22 oktober gingen we de Juul ophalen en zijn we meteen op weekend vertrokken, naar Sas van Gent. Je hebt daar een prachtige camping met uitzicht op het water. Je ziet er boten zo groot als hotels voorbijvaren. En ’s morgens hangt er nevel over het water. Ronduit prachtig.” Na die eerste trip weten Tania en Thierry het zeker: deze manier van reizen is hen op het lijf geschreven.

Je ziet er boten zo groot als hotels voorbijvaren. En ’s morgens hangt er nevel over het water. Ronduit prachtig. – Tania
/ Toerist in eigen land …

Tania vertelt enthousiast over de mooie plekjes vlak bij huis. “Uit pure nostalgie trokken we zo al naar Camping Voorhout in De Klinge. Dat is maar een halfuur rijden van Lokeren. Het mooie aan een mobilhome is dat je gewoon kunt beslissen om te vertrekken. Spontane weekendjes dicht bij huis, want ook daar zijn zoveel plekjes om te ontdekken.”

Als de Juul nog wat plaats overheeft, dan nemen ze ook elektrische plooifietsen mee. “Ideaal om de buurt te verkennen.”

/ … of richting de zon

“In januari zijn we naar Benidorm gereden. Mijn ouders overwinteren daar elk jaar een maand en we wilden hen eens verrassen. Dat was onze eerste lange reis.”

De volgende trip gaat richting Portugal, waar ze een vriendin zullen bezoeken. “Eerst stoppen we in Sedan, Frankrijk, waar er een middeleeuws weekend plaatsvindt. We nemen dan onze tijd om naar Portugal te rijden. Klinkt goed, hé?”